معیاری برای بلندی صدا در نماز صبح و مغرب و عشا تعریف شده یا نه؟ یعنی چه اندازه ای صدق بلندی حساب میشه چون بعضا باعث اذیت و ازار دیگران میشه در این حالت وظیفه چیست ؟

آیت الله خامنه ای :‌  ) ملاک اخفات (آهسته خواندن) عدم وجود جوهر صدا نیست، بلکه ملاک آشکار نکردن آن است و در مقابل، ملاک جهر (بلند خواندن) آشکار کردن جوهر صدا است.

آیت الله سیستانی : صدق عرفی است

آیت الله مکارم شیرازی :‌ منظور از بلند خواندن آن است که زنگ و جوهر صدا آشکار باشد و آهسته مانند صدای درگوشی.

آیت الله وحید خراسانی :‌ مناط جهر و اخفات (بلند خواندن و آهسته خواندن) صدق عرفی است .

مرد باید در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد که تمام کلمات حمد و سوره حتّى حرف آخر آنها را بلند بخواند.

اگر در جایى که باید نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند ، یا در جایى که باید آهسته بخواند عمداً بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولى اگر از روى فراموشى یا ندانستن مسأله باشد صحیح است ، و اگر در بین خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده ، لازم نیست مقدارى را که خوانده دوباره بخواند.

اگر کسى در خواندن حمد و سوره بیشتر از معمول صدایش را بلند کند ـ مثل این که آنها را با فریاد بخواند ـ نمازش باطل است.

آیت الله فاضل النکرانی : معیار بلندی صدا آن است که تن و جوهره صدا خارج شود و به حد داد زدن هم نرسد. و اگر تن جوهره صدا خارج نشود اهسته گفته می شود مانند نجوی . و اگر عمدا باشد نماز باطل است . هم چنین اگر درحد داد زدن بلند بخواند نماز باطلا ست.

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/